Kočenje deluje prilično jednostavno – pritisnuti ručicu i motor će usporiti ili stati.

Na modernim motorima stiskanjem ručice prednje kočnice uzrokujete pritiskanje malog hidrauličnog klipa u cilindar, koji gura kočiono ulje kroz cev povezanu na kočiona klešta.

Mehanički gledano, prilično jednostavan proces. Pritisak kočionog ulja gura klipove koji pritiskaju kočione pločice uz kočioni disk povezan na točak. Sila kojom se pritiska ručica proporcionalna je sili koja se prenosi na kočioni disk.

 

 

JAČINA STISKANJA RUČICE

Ukoliko stisnete ručicu prejako i naglo, trenutna sila pritiska kočione pločice na disk i prednji točak se zaustavlja. Međutim, to ne znači da ćete se zaustaviti vi i vaš motor.Ukoliko držite ručicu stisnutu duži period, ogibljenje će omogućiti da se zaustavite bez pada.

 

KOČIONO ULJE I CREVA

Ako ne možete da se setite kada ste zadnji put menjali kočiono ulje, onda je verovatno vreme da ga zamenite. Ukoliko imate kočioni sistem sa gumenim cevima koje su starije od tri godine, treba da ih zamenite... jer vožnja sa nesigurnim kočnicama koje samo donekle rade, vrlo je opasna.

 

OGIBLJENJE I KOČENJE

Prednji deo motora osiguran je sistemom opruga i hidraulike, poznatijim kao amortizer. Da ne postoji amortizer, vožnja bi bila prilično neudobna i opasna. Zašto, pitate se? Jer, ogibljenje motora, pogotovo prednje, međusobno je povezano sa kočionim sistemom.

Prilikom kočenja i usporavanja, težina se prebacuje na prednji točak usled inercije koju imate vi kao vozač i vaš motor. Kako se težina prebacuje na prednji točak, amortizer se sabija i prednja guma se više pritiska, povećavajući kontakt sa asfaltom i trenje. Na taj način pomaže da se motocikl uspori i eventualno stane. Ako naglo pritisnete kočnicu, težina nema dovoljno vremena da se postepeno prebaci unapred. Stoga, spontanije stiskanje ručice će uzrokovati da se kočenje motocikla odigra postepeno i pravilno.

 

SIGURNOST U KOČENJU

Šta bi trebalo da radite? Budite svesni šta se događa neposredno pred vama i oko vas. Ako znate šta vas čeka ispred, neće se dogoditi da vas išta iznenadi. Bitno je ’predviđati’ šta će se otprilike dogoditi, kuda idete, kada želite da skrenete ili stanete.

Što se tiče zadnje kočnice, praktično je beskorisna ukoliko želite naglo da stanete jer se oko 90% težine prebacuje na prednji točak i gotovo bilo kakvo korišćenje zadnje kočnice će uzrokovati da zadnji točak blokira i proklizne. Ali ukoliko imate motocikl sa niskim centrom ravnoteže ili ukoliko vozite još jednu osobu sa sobom, zadnja kočnica postaje mnogo efektivnija usled težine koja se ravnomernije raspoređuje na motociklu, odnosno manja težina se prebacuje na prednji točak.

 

ZA UŽIVANJE U VOŽNJI

Kako biste bezbedno vozili motocikl treba vam dosta iskustva, veštine i koncentracije. Zahteva se ozbiljna posvećenost i ljubav prema motorima da biste usavršili kočenje, položaj tela, kontrolu gasa... 

 

DA SE PODSETIMO

Ne stiskajte ručicu kočnice naglo već je polako stiskajte kako bi postepeno nakupili dovoljno sile kočenja za zaustavljanje. Osetićete amortizer kako se sabija i gumu kako više prijanja uz asfalt
– veće prijanjanje gume je potrebno kako biste zaustavili motocikl brzo i bezbedno. Vežbajte na praznom parkingu ili negde slično dok ne steknete osećaj da kočite bezbedno i dok ne naučite refleksno da kočite bez previše razmišljanja... i pre svega, vozite oprezno i uživajte. :)

Kategorije bloga

Blog newsletter

Motobox na facebook-u